Název novinky: CENDURO :: Africky propagandisticky koutek

Přidal Xpat dne 10-05-2016 22:06
#7

Z Prahy do Kapskeho mesta

Jak jsem zminil minule, po peti letech nastal cas znovu vymenit open space korporatni za ten skutecny. Za cely ten cas od vyletu do Indie jsem stihnul pouze jeden castecne motorkarsky vylet do Kambodze a Vietnamu, casti kterych jsem projel na pujcenych XR250 (Kambodza), Minsku (severni Vietnam) a skutru neurciteho puvodu (stredni Vietnam).

Na exotickem vychode jsem uz byl (Rusko a spol s tou svou sirou slovanskou dusi mi prisli stejne exoticke jako vychodni Slovensko, kde zili mi prarodice), tudiz se ma pozornost logicky zamerila na jih. Jednak je to jedina destinace krome vychodu, kam se da dostat po zemi, ale hlavne - co si budem povidat - Afrika je jednoznacne kralovskou destinaci adventure cestovani. Pokud se nekomu nerozbusi srdce vzrusenim kdyz slysi treba Kongo, tak by to chtelo zacit s tesosteronovymi injekcemi.

Takze destinace byla jasna, zbyvala motorka. Samozrejme jsem mel v garazi perfektne vyhovujici a pripravenou Africu Twin, nicmene ta byla v te dobe jiz ve znacne nemilosti, a srdce tahlo jinam. Cestou do Indie jsem videl ze vetsina motorek co jsme potkali byly BMW GS - v te dobe samozrejme 1100. Jako typickemu joudovi, kterej porad vedel o motorkach prd mi imponovalo jak to bylo cele velike, kovove, stribrne, zdanlive nerozbitne a divne jine. Proste jsem se na tom videl a nic by me nepresvedcilo o opaku (nicmene to alespon nemelo nic spolecneho s tema dvema britskyma devcatama - Long Way Round jsem videl poprve az v JAR). Zduvodnil jsem si to tim ze jak je to velike, tak to vic vydrzi (vic zeleza musi vic vydrzet, logicky) a nebude se to kazit. Ja v te dobe neumel spravit ani defekt (to jsem se naucil az v busi v Sudanu - ja se ucim nejlip v terenu - nicmene abych nekecal tak jsem se doma podival na video) a spolehlivost byla proto dulezita. Moje Afrika sice nikdy ani nezaskytla, nicmene kamosovi cestou do Indie na stejne stare dvakrat odeslo palivove cerpadlo - jednou na jihu Pakistanu u hranic s Afganistanem, kde nam ho pomohli spravit hosi z mistniho Talibanu pomoci stareho cerpadla z Landcruiseru - cca v mistech kde pak mnohem pozdeji mozna ti sami unesli ty dve cesky holky. Takze jsem bral reci o legendarni AT spolehlivosti s rezervou.

Jako omluvu je nutno uvest, ze me zkusenosti mimo asfalt byly velice male a 5 let stare. Cestou do Indie jsme najeli mozna 5000 - 6000 km mimo asfalt, ale drtiva vetsina toho na dobrych prasnych cestach ktere by projela i moje babicka - offroad byl snad pouze nocni vyjezd na Nemrut Dagi, z opacne strany nez je tam ta asfaltka. To by ten kriznik zvladl levou zadni a na dlouhe presuny (zvlaste tech 9000 km za 9 dni z Lahore do Prahy) byl rozhodne lepsi.

Takze jsem skocil do Nemec pro zanovni GSA1150, a taky na trenink do Hechlingenu kde ze mne za dva dny skopcaci vystrouhali starsiho brachu Marca Comy. Jako spravny BMW jezdec 21. stoleti, jsem pak neprodlenne zakoupil GPS, mobil a digitalni fotoaparat (nic z toho nebylo pro cestu do Indie rozumne dostupne, takze se jelo pekne podle mapy a mamince se psalo pokud mozno co nejmene email-em - pokud se teda podarilo vyhnat muslimskeho tynedzera od porno stranek v internet cafe). To bylo v poradku a vsechno se to osvedcilo. Coz uz bylo horsi byl vyber obleceni. V BMW rausi jsem se jako kreten oblikl cely do takovyho toho stribrnyho skafandru s BMW znakem snad i na prdeli (Rally se to myslim jmenuje) a na nohy nazul takove ty mekke BMW papucky (Savanah myslim nebo tak neco). A cele jsem to vysperkoval Arai Tour (nevim kterou) - takze jsem nakonec vypadal presne jako ti dva metrosexualove Charlie, nebo Evan, i kdyz jsem je jeste ani nevidel (a pak musel za trest celou Afriku bilym cumakum vysvetlovat ze jsem to fakt podle nich nedelal). Do tedka se za to hluboce stydim a rudnu kdyz nekde vidim svou fotku v tomhle modnim outfitu. Proste jsem vypadal jak milion dolaru na dvou kolech, coz skutecne neni ten nejlepsi zpusob jak navazovat kontakty s casto nejchudsimi lidmi na zemi. A ne - neni to o tom jak vas hned napadlo ze by me chteli oskubat, ale o tom ze si od vyzraneho vepre v hodnote nekolikrat prevysujici hodnotu cele jejich vesnice (vcetne lidi a zvirat) proste normalne drzeli odstup - stejne jak by jste to delali i vy.

Pak jsem uz pouze dal v praci vypoved a v zari 2005 vyrazil. Plan byl dojet za 6 mesicu vychodem Afriky do Kapskeho mesta, poslat motorku a odletet zpatky a hura pekne odpocatej zpatky do pracovniho procesu. Nakonec to trvalo do Kapskeho mesta cely rok a presne (fakt - znacka/znacka) 40k km. Normalne se tato cesta vejde do cca 20k, ale ja se tam holt nejak zamotal. A uz po mesici ve Egypte mi bylo jasne ze se mi zpatky do Evropy ale fakt nechce a tak jsem si zazadal o trvaly pobyt v Australii. Ktery jsem po roce kdyz uz jsem byl v JAR i dostal, nicmene po tydennim vyletu do Sydney, jsem si potvrdil, ze tyhle zapadni zeme fakt nejsou nic pro mne a rozhodl se zustat v JAR (coz je sice zapadni zeme taky, nicmene se silne africkou prichuti). Holt, kdyz africka blecha kousne, tak uz nepusti.

Samozrejme jsem nemel poneti jak na to a tak jsem naslepo zavolal v JAR do firmy pro kterou jsem pracoval predtim v Praze, a ti o mne kupodivu stali (a dokonce mi zaplatili letenku z KM do Johannesburgu na interview - coz byla prdel pac jsem si na to musel pujcit v KM svatebni oblek) zaridily mi pracovni povoleni - coz trvalo dalsich 7 mesicu flakani se v JAR a okoli. No a tak jsem tady zustal.

Tady je zhruba mapa me trasy:

'https://lh3.googleusercontent.com/-D9_z9R273ow/VDBSA_IbU2I/AAAAAAAAB80/b4k9BN7m7pM/s800/Africa%2520Trip.png'


Cestou dolu jsem projel: Madarsko, Srbsko, Bulharsko, Turecko, Syrii, Jordansko, Egypt, Sudan, Etiopii, Kenu, Ugandu, Kongo (DRC), Rwandu, Tanzanii, Mozambik, Malawi, Zambii, Botswanu, Namibii a JAR

Ride report z tyhle cesty je zatim nedokoncen tady:

http://advrider.c...n.1077578/


Zatim jsem po 10 letech pouze v Tanzanii (jo jsem linej a je to moc prace), ale casem to dopisu az do konce. Je to anglicky, nicmene je tam spousta fotek, tak se na ne muzete podivat i pokud anglicky nemluvite pokud vas to zajima.

Prepisovat to do cestiny nebudu, nicmene sem v dalsich postech nalinkuju aspon pro kazdou zemi par fotek (ktere ale stejne najdete v tom linky vyse). Na konci pak dam svuj pohled na to jak se osvedcili GS and ostatni vybaveni.