Název novinky: CENDURO :: Afrika bude!!!

Přidal TomasTT dne 22-02-2016 12:54
#513

Odpověď z Německa. Neměl jsem moc času patlat se s překladem, tak je to takový hrubý...

Normy EU pro oblast motocyklového vybavení existují už od roku 1997. Před 20 lety za ně výrazně lobbovaly organizace jako FEM (předchůdce dnešní FEMA) a dokonce ještě dříve - na začátku devadesátých let.

EN 1621-1:1997 (kompletně přepracováno 2012) - chrániče
EN 1621-2:2002 (doplněno 2014) - zádové chrániče
EN 1621-4:2013 - airbagy
EN 13594:2002 (přepracováno 2015) - rukavice
EN 13595 část 1-4:2002 - oblečení
EN 13634:2002 (přepracováno 2010) - obuv

Tyhle normy byly připravené aby pomohly výrobcům splnit původní nařízení "prostředků osobní ochrany - PPE" a revidovány tak, aby mohli splnit dnešní nové PPE regulace. Hlavní rozdíl je v tom, že podle původní direktivy bylo rozhodnutí jestli zařadit jejich výrobek do kategorie "PPE" nebo ne, na tom kterém výrobci. Zákazníci si pak mohli vybrat, jestli si koupí výrobek s CE značkou nebo bez ní. Nová direktiva prostě to rozhodování výrobců ruší. Pokud nějaký výrobek bude nazývaný třeba "oblečení na motocykl", tak bude muset mít splněný atest a bude muset splňovat určité standardy poměrně pečlivě definované za těch 20 let, co byly normy zformulované. Momentálně stále probíhají jednání o implementaci těch nařízení, mluví se o pěti úrovních certifikace oblečení (AAA, AA, A, B a C) s tím, že AAA a AA by víceméně musely splnit to, co se dnes udává jako požadavek pro udělení CE ve výše uvedených normách. Někteří výrobci hlasitě protestují (Alpinestars, Dainese, Rev´it! nebo Spidi) a nabízejí prostřednictvím ACEM A WG9 (to jsou pracovní skupiny v rámci EU, které pracují na zákonech spojených s PPE) vytvoření nových norem a žádají třeba omezení testů (které se provádí tradičně dvojí metodikou) na asi 40% úroveň. Další výrobci váhají a nedělají nic, jiní se přiklání k tomu, že kromě nejvyšších standardů ochrany (vlastně přesně definovaných v EN13595) by se mohlo vyrábět oblečení v "light" verzi ochranných vlastností tak, aby zákazník přesně věděl, co kupuje a jak ho to bude chránit. Ve všech případech se implementuje mechanismus obrovských (likvidačních) pokut za neoprávněné použití CE značek a s tím souvisí i chystaná změna značení se zabudovanou ochranou proti prostému kopírování visačky CE. Visačka by měla obsahovat kód konkrétního výrobce a konkrétní produktové řady. Na jednání CE komise EU v polovině ledna 2016 bylo konstatováno, že implementace bude složitější než se čekalo vzhledem k odporu mnoha výrobců, kteří poukazují na zvýšené náklady a proces certifikace - pro určité kategorie výrobků podle nich nepotřebné a také zpochybňují příliš přísné testovací standardy EC. Vypadá to, že implementace zabere nejméně 2 roky. Jen pro představu, návrh dokumentu popisující novou certifikaci má už teď 144 stran A4!

Vlastní certifikace v případě oblečení bude zahrnovat čtyři zóny - 1: požadovaná ochrana pomocí prostředků osobní ochrany (víceméně stávající místa kde jsou chrániče), 2: rozšíření míst v kategorii 1 na větší část těla kde bude požadovaný materiál s vysokou odolností nebo více vrstev horších materiálů na sobě až do dosažení požadované míry ochrany proti roztržení, prodření.., 3: zóny s nejnižší mírou ochrany a 4: zóny kde se nemusí používat odolný materiál ale třeba velmi prodyšný, elastický apod. Všechny materiály ale musí splnit určité požadavky na odolnost proti tavení atd.
My takhle testujeme už řadu let a víme, co to znamená - desítky výrobků určených na zničení při testování, poměrně vysoké náklady za laboratorní testy a velké časové prodlevy než je certifikace dokončená. Někdy to není vůbec snadné - i v té zóně prakticky bez ochrany je požadované, aby materiál vydržel 1.5s plné zátěže při tření 80kg při rychlosti 100km/h apod. Zpřísněné revize norem EN znamenaly, že se namísto samostatných testů dělají testy kombinované. Dříve se testovalo tření, pak se vzalo nové oblečení a testovalo se na pěti vzorcích třeba roztržení atd. Nová metodika současně provádí všechny zátěže, což se víc blíží reálným podmínkám ale splnit všechny požadavky na CN13595-1 znamená používat ty nejlepší materiály na trhu a v mnoha místech dvojitě.
Také není příliš známé, že francouzská vláda přijala usnesení o implementaci EN13595-1 2002 pro motocyklové oblečení, obuv a rukavice s rozšířením na zóny 2 a 3.
http://www.webbikeworld.com/Motorcycle-clothing/france-protocole-pour-les-vetements-v06-eurogip.pdf

Takže to znamená, že pro splnění normy pro oblečení prodávané ve Francii, musí výrobce splnit naprosto stejné testy v zónách 2 a 3, které byly podle původní EN mnohem mírnější. Francouzi použili metodiku testování sníženou o polovinu (testují zátěží 50N) protože podle vyjádření výrobců by se 85% oblečení na trhu stalo okamžitě ilegálním, protože to tu normu 100N zkrátka nesplní. Francouzi ty své zeslabené protokoly nazývají VO5 a VO6 (a víceméně odpovídají CE certifikaci Level1, když dnes všichni přední výrobci již nabízí ochrany Level2 na všech místech zóny 1. A minimálně Francouzi to myslí vážně - už vloni byl zakázaný prodej některých výrobků některých velmi populárních značek jako "motocyklové oblečení". Nepovažuju za profesionální uvádět ti konkrétní informace, to se dá snadno dohledat.

Na posledním jednání evropského parlamentu 20. ledna 2016 bylo přijaté usnesení, že výbava motocyklisty patří do kategorie ochraného oblečení a musí splňovat evropské standardy.
http://www.fema-online.eu/website/index.php/2016/01/20/new-european-rules-for-motorcycle-gear/
Ve zprávě FEMA se přímo píše, že to neznamená, že je povinnost motorkářů používat takové oblečení ale je povinnost výrobců, nabízet na evropských trzích pouze oblečení splňující standardy EC - pochopitelně v momentu, kdy dojde k implementaci. Evropská komise prý neplánuje jakkoliv vynucovat používání CE oblečení a dalšího vybavení s vyjímkou již letité regulace UN ECE 22, která se týká helem a plexi:
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r022r4e.pdf

V diskuzi na FB FEMA se přímo píše, že to bude záminka pro pojišťovny omezovat nebo se snažit vyhýbat plnění a dřív nebo později to povede k tomu, že se nebude prakticky jiné oblečení na silnici používat - pokud člověk bude chtít využívat pojištění.
Takže i když se píše, že to na spotřebitele nebude mít vliv, tak všichni čekají, že dřív nebo později bude ale na druhou stranu se shodují, že atesty smysl mají, protože by se nemělo stát, že si člověk v EU koupí věc, kvůli které pak bude mít zdravotní následky, které by při použití jiné věci třeba neměl. 100% neochrání nic ale jezdit v tričku, džínách a bez rukavic v evropských podmínkách je prostě riziko ale člověk asi jede tak, že o tom ví. Když jede v nějakých hadrech, botách a rukavicích, tak si třeba myslí, že ho to ochrání a jede jinak, než by jel, kdyby měl jen to tričko. A pak když se něco stane, tak se ukáže, že ty věci ho nechránily vůbec víc. Takže nějaký evropský standard je asi správný ale je otázka jaký, jak přísný a jak se ta procedura promítne do cen, kolik to zabere času atd.

Je fakt, že do tohodle vlákna to asi moc nepatří... Nakonec můžeme to vykopírovat.

Upravil TomasTT dne 22-02-2016 12:56