Název novinky: CENDURO :: Afrika bude!!!

Přidal TomasTT dne 22-02-2016 00:01
#510

Hele já to tak tragicky nevidím. V nařízeních EC je už teď rozlišení "mopedy" a motocykly. A podle mě jim půjde o to, aby se výrobky určené jako oblečení na motorky prodávaly jen takové, které mají určité ochranné vlastnosti - aby to nebylo třeba vyrobené z materiálů, které při pádu způsobí horší poranění než kdyby je člověk neměl vůbec, aby to fungovalo. Vemte si helmy a podívejte se na vývoj za posledních třeba 10-15 let. Jsou mnohem odolnější a přitom lehčí a komfortnější. Skoro všechny světadíly mají na určité věci požadované atesty. Sice se liší ale dá se diskutovat jestli je tahle certifikace pro severní ameriku přísnější než evropská nebo jestli brazilská je ještě přísnější než ta americká atd, ale prostě to nějaký smysl má. CE atesty pro motocyklové oblečení už dávno existují ale jen pro kategorii "pracovních oděvů" - oblečení určené pro výkon povolání. Před lety jsem to poprvé viděl u německého Stadlera, kde se šije Companero. Určitě jste někdy viděli motorkovou bundu, která má vzadu přišitý takový řemen, který tam dělá jakýsi "ocas" a nikdo neví, na co to je dobré a nikdy to nikdo nepoužívá. Ten popruh se rozepne (většinou je tam sucháč), protáhne mezi nohama a v přední části bundy bývá oko, kterým se to protáhne a zajistí. Slouží to k tomu, aby když spadneš a jedeš nohama napřed, nedošlo k vyrolování bundy. Tohle je jedna z věcí, kterou požaduje už ta součastná legislativa pro udělení CE pro profesionální využití (záchranáři, policie, autoškoly apod). Takže prostě budou nějaké atesty, které se musí splnit v případě bot, bundy, kalhot a rukavic a když to oblečení tuhle značku bude mít, tak bude jasné, že vydrží určité síly, neprodře se okamžitě a vydrží nějaké tření, nerozpadne se při prvním nárazu, neprotočí se chrániče na rukávu a na jezdce se to nepřipeče atd. Nevidím to nijak tragicky. A prostě když budeš vyrábět nebo prodávat třeba rukavice na ostré enduro, které ty parametry pro silniční atest nesplní, tak se budou muset výrazně označit jako že jsou určené jen pro závodní použití mimo silnice a důsledky z toho, že s nima člověk bude jezdit, si ponese sám. Jaké budou, to netuším ale řekl bych, že je to stejné jako dneska, když si někdo vezme na motorku kokosák z plastové skořepiny a má nějakou kolizi třeba s autem a zraní si hlavu, tak si myslím, že kdyby se zjistilo že jel v helmě, která u nás na silnici neměla co dělat, tak by minimálně pojišťovna té druhé strany nemusela chtít platit a možná i pojišťovna toho zraněného apod. To fakt nevím ale není tak těžký si to představit.
Ono to je takový polemizování ale prostě EU je pověstná tím, že chce "znormovat" i zeleninu aby rostla rovně. Na druhou stranu jsou země, kde nemusíš mít vůbec na motorce žádnou technickou. Nic takového vůbec neexistuje. Jezdi si s čím chceš. Ale když dojde k nehodě, může tě to stát miliony, protože tě právníci druhé strany fakt rozsekají, že jsi neměl v pořádku brzdy. Každá metoda má své. Já si myslím, že žádná certifikace nezabrání tomu, aby třeba jeden notebook z milionu vyrobených neshořel, protože mu bouchne baterie. I ta baterie má třeba CE značku. Tomu se nedá zabránit. Ale když žádné atesty nejsou, je to taky špatně Mimochodem k tomu co psal blejdamint - před lety jsem jel mělnické zatáčky na nějaké focení a dojel jsem k nehodě kluka na nějaké silnici, kterýmu nevyšla zatáčka hned za první vesnicí a trefil bok protijedoucího auta. Noha namaděru, lezly z toho kusy kostí - jel pochopitelně v džínách. Budna půjčená od bráchy (docela dobrá sportovní textilní bunda) ale na nohách nic. Je to zážitek, který nezapomenete. Když jsem si s ním psal naposledy, tak byl asi po padesátý operaci, sestavovali mu nohu kostičku po kostičce, štěpy, venku dráty a lešení - trvalo to roky ale myslím, že dneska chodí. Ztratil tak 5 let života myslím.. Netuším, jestli by mu pomohlo, kdyby měl pořádný hadry ale šel do toho auta celým tělem a horní část těla byla polámaná ale ne tak tragicky jako ta spodní, tak věřím, že to nějaký smysl má.